Main Article Content

Abstract

Abstract



This study aims to determine how the efforts of a teacher in increasing the activity of student learning in the Qur'anic lessons of Hadith through the circuit learning method. In this paper also provides a way to use the circuit learning method in learning the Qur'an hadith. By using this method it is hoped that it can influence the activeness of students in the learning process and ends in an increased understanding of the Qur'anic lessons of Hadith. Circuit learning model is one of the strategies used in the implementation of the learning process through a group approach by requiring students to develop words in their own language related to material that has been studied as a group. This research took place at MA Sultan Agung Bloar. The results of this study note that the circuit learning method is effective in increasing student learning activeness seen from students' participation in answering and giving comments in learning using their own language.

Article Details

How to Cite
Partono. (2020). Efektivitas Metode Circuit Learning dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Qur’an Hadist. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 132-146. https://doi.org/10.35905/alishlah.v18i1.1166

References

  1. Afandi, Muhamad. 2013. Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Semarang: Unissula Press.
  2. Anggito, Albi and Johan Setiawan. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi.
  3. Dalimunthe, Sehat Sultoni. 2016. Filsafat Pendidikan Akhlak - Penelusuran Google. Yogyakarta: CV Budi Utama.
  4. Dewi, Dewa Ayu Puspa, I. Kmg Ngurah Wiyasa, and Ni Nym Ganing. 2014. “Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Sd Negeri 1 Pejeng Tahun Pelajaran 2013/2014.” Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD 2(1).
  5. Hakim, AR and D Mintohari. 2015. “Pengaruh Model Circuit Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Ekosistem Di Sekolah Dasar.” JPGSD.
  6. Hamalik, Oemar. 1995. Kurikulum Dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
  7. Hamalik, Oemar. 2002. Psikologi Belajar Mengajar. Bnadung: Sinar Baru Algessindo.
  8. Kirom, Askhabul and Sarofa. 2017. “Penggunaan Metode Circuit Learning Dalam Pembelajaran Fikih.” Al Ghazwah 1.
  9. Kristiarti, Anastasia, Suripto, and Kartika Chrysti Suryandari. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning Berbantuan Media Flip Chart Terhadap Hasil Belajar IPA.” Kalam Cendikia 2(1).
  10. Liatusyiam, Khila. 2016. “Implementasi Model Pembelajaran Circuit Learning Untuk Meningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII Di Mts Al Washliyah Talun Kabupaten Cirebon.”
  11. Miftahul, Huda. 2013. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  12. Muhaimin. 2009. Rekonstruksi Pendidikan Islam : Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Strategi Pembelajaran. Depok: Raja Grafindo Persada.
  13. Mulyasa. 2002. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi Dan Implementasi. Bandung: Rosda Karya.
  14. Rusman. 2017. Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
  15. Sardiman. 2001. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  16. Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz.
  17. Sujana, Nana. 2002. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algessindo.
  18. Sulastri. 2015. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya.” Jurnal Kreatif Tadulako.
  19. Suyono and Haryanto. 2011. Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  20. Syahrial. 2017. “Penerapan Strategi Pembelajaran Circuit Learning: Suatu Upaya Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Ilmiah Dikdaya 9(2):285–92.
  21. Timotius, Kris H. 2017. Pengantar Metodologi Penelitian: Pendekatan Manajemen Pengetahuan Untuk Perkembangan Pengetahuan. Yogyakarta.
  22. Usman, Uzer. 1993. Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.