Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine the differences in the level of motivation to read the al-Qur’an by using the Al Kalam application on Alquran Writing and Reading subjects in SMP 5 Duampanua. The research used experimental research with treatment by level design technique, to analyze and tes the hypothesis of the author using the percentage and Uji t by SPSS 21 version with analysis of two-lane variants. According to the results of the study, there is a level of motivation to read the al-Qur’an by using the Al Kalam application based on the frequency of the percentage that the experimental class is in the high category. The implication shows that there are differences in the level of motivation to read the Koran using the Al Kalam application in the experimental class, compared to the level of motivation of students who do not use the Al Kalam application.

Article Details

How to Cite
Nur, M. (2018). Aplikasi Al Kalam dalam Meningkatkan Motivasi Membaca Alquran . KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 11-120. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.723

References

  1. Asnawir, B. U. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Perss.
  2. Hamalik, O. (2000). Psikologi Belajar dan Mengajar. PT Sinar Baru Algensindo.
  3. Kunandar. GURU PROFESIONAL. Bandung: Raja Grafindo Persada, 2009.
  4. Mulyadi. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu. Cet. I, Malang: UIN-maliki press, 2010.
  5. Mulyasa. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002.
  6. Munaris. Metode Penelitian (Suatu Pendekatan Proposal). Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
  7. Munir, Abdullah. Menjadi Kepala Sekolah Efektif, Cet. III. Malang: Ar-Ruzz Media, 2010.
  8. Noor, Juliansyah. Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2011.
  9. Nurdi. “Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Profesionalisme Guru di SMA Unggulan BPPT Al-Fatah Lamongan”. Tesis tidak diterbitkan: program pascasarjana UIN Malang, 2010.
  10. Pawito. Penelitian Komunikasi Kualitatif. Yogyakarta: PT. LKIS Pelangi Aksara, 2007.
  11. Mills, G. E., & Gay, L. R. (2016). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Pearson Upper Saddle Ridge, NJ.
  12. Pd, T. (2010). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan & Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  13. Rizal, A. A. F. (2015). Hubungan Pelaksanaan Fungsi Manajemen Kepala Ruang dengan Motivasi Perawat Pelaksana dalam Memberikan Layanan Keperawatan di Ruang Rawat Inap RSUD Kota Semarang. UNDIP.
  14. Sugiyono, P. D. (2016). Metode penelitian pendidikan. Pendekatan Kuantitatif.
  15. Sutrianto, S., Rahmawan, N., Hadi, S., & Fitriono, H. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah Atas. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.