Main Article Content

Abstract

This article was focused on obtaining empirical data about the learning motivation of morality before it being taught by using interactive multimedia and obtain information whether the application of interactive multimedia can increase students 'motivation to learn at the Islamic Boarding Schools Darul' Ulum Ath-Thahiriyah.The research design used was one group pre tes and post tes design experiments, which means that in this experimental study there was only one experimental group. Subjects are subject to two measurements. The first measurement is done to measure the motivation of students to follow the process of learning the akidah akhlak (pre tes). The second measurement is measuring the motivation of students after following the akidah moral learning process (post tes).The results of this study are: (1) Motivation of students to follow the process of learning the akidah akhlak before being given treatment in the form of the application of interactive multimedia belonging to the high category. (2) The motivation of students to follow the moral learning process after being given treatment in the form of increased interactive multimedia application.. It shows that there is a significant relationship between the application of interactive multimedia with the improvement of learning motivation of students, so that the proposed hypothesis is accepted, that the application of interactive multimedia is effective in increasing the learning motivation of students to follow the learning process of morality

Article Details

How to Cite
Yuslinda, Y. (2018). Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Akidah Akhlak . KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 122-134. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.724

References

  1. Abdul Wahab, Solichin. Analisis Kebijaksanaan Negara. Jakarta: Rineka Cipta. 1990.
  2. Admaja, Purwa Prawira. Psikologi Pendidikan dalam Persfektif Baru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media. 2011.
  3. Arsyad. Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. 2010.
  4. Badudu. Inilah Bahasa Indonesia Yang Benar. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. 1996
  5. Cahyono, Bambang. Pengembangan Aplikasi Multimedia Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Di SMP Muhammadiyah 3 Depok Kelas VIII C Tahun Pelajaran 2012/2013. Tesis. Diakses dihttp://e-journal.uajy.ac.id/1255/1/0MTF01614.pdf, Pada Tanggal 10 Oktober 2016.
  6. Dermawan, Deni. Inovasi Pendidikan (Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia Dan Pembelajaran Online). Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2014.
  7. Furqan, Arief. Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Yogyaakarta: Pustaka Pelajar. 2011.
  8. Gay, Geoffrey, Mills, Peter Airasian. Educational Research Competencies For Analysis And Applications. Pearson Education: America. 2012.
  9. Hasrul. Desain Media Pembelajaran Animasi Berbasis Adove Flash Cs3 Pada Mata Kuliah Instalasi Listrik 2. Jurnal MEDTEK. Malang: Vol. 3. No. 2/Oktober2011.
  10. Kasiram, Moh. Metodologi Penelitian. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.
  11. Margono. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta. 2004.
  12. Mayer, Richard E. Multimedia Learning Second Edition. Cambridge University Press: New York. 2009.
  13. Muhamad, Ali. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Medan Elektromagnetik. Jurnal Edukasi. Yogyakarta: Vol. 5, No. 1/Maret 2009.
  14. Mohammad, Nur Supriadi. Pengaruh Multimedia Dan Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Mata Kuliah Kebutuhan Dasar Manusia. Tesis. Diakses di http://eprints.uns.ac.id/13823/1/318862509201311372.pdf. Pada Tanggal 10 Oktober 2016.
  15. Munir. Prospek Komputer Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Dalam Sistem Pendidikan Jarak Jauh di Indonesia. diakses dari http://file.upi.edu/Direktori/, pada tanggal 29 Juli 2010.
  16. Padmanthara. Pembelajaran Berbantuan Komputer Dan Manfaat Sebagai Media Pembelajaran. dalam Jurnal TEKNODIK. Vol. 22. Pp, 2007. h. 130-144.
  17. Rahman, Abdul Saleh, Muhbib Abdul Wahab. Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perfektif Islam. Jakarta:Kencana. 2004.
  18. Riduwan dkk. Pengantar statistika untuk penelitian pendidikan, sosial, ekonomi, komunikasi, dan bisnis. Bandung: alfabeta. 2015
  19. Rizqi, Fimel. Hadits Tentang Media Pembelajaran. diakses dari http://fimelrizqi.blogspot.co.id/2012/04/hadits-tentang-media-pembelajaran.html, pada tanggal 28 september 2016.
  20. Sanjaya, Wina. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. 2010.
  21. Santrock, John W.Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Offset. 2010.
  22. Sukardi. Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi Dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara. 2010.
  23. Tim Penyusun Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Parepare: STAIN Parepare. 2014.
  24. Trianto. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group: 2010.
  25. Uno, Hamzah B. dan Masri Kuadrat. Mengelola Kecerdasan Dalam Pembelajaran: Sebuah Konsep pembelajaran Berbasis Kecerdasan. Jakarta: Bumi Aksara. 2009.
  26. Yuliani. Pengembangan Multimedia Pembelajaran IPS Untuk Siswa SMP Kelas VII, Tesis. diakses Di http : //eprints.uns.ac.id/10043/1/186101511201110061.pdf. Pada Tanggal 10 Oktober 2016.
  27. Parker, Lyn, Irma Riyani, and Brooke Nolan. “The Stigmatisation of Widows and Divorcees (janda) in Indonesia, and the Possibilities for Agency.” Indonesia and The Malay World 44, no. 128 (2016).
  28. Internet
  29. Yahya, Harun. “Keajaiban Hujan,” 2011. Diakses tanggal 13 Oktober 2016. http://id.harunyahya.com/id/Artikel /38832/KEAJAIBAN-HUJAN.