Main Article Content

Abstract

This article describes the headmaster of the madrasah leadershipand his  strategies and roles in developing teacher professionalism, and to describe the headmaster's leadership model in developing teacher professionalism in MAN 2 Parepare. The type of research was qualitative research with a case study design by taking data sources to the head of the madrasa and teachers through data collection techniques of observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that the headmaster's leadership must be able to carry out the task as an educator, manager, administrator, motivator, supervisor, innovator and leader. This study implications was the need for leadership attention to subordinates through the development of teacher professionalism. It is expected that each leader will immediately reevaluate his leadership model so far, and always strive to improve the professional development of teachers in the madrasa he leads.

Article Details

How to Cite
Arief, M. (2018). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru di Bidang Teknologi Informasi. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 158-175. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.727

References

  1. Arifin. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengelola Madrasah Ibtidaiyah dan Sekolah Dasar Berprestasi: Studi Multy Kasus di MIN Malang I, MI Mamba’ul Ulum, dan SDN Ngaglik I Batu Malang, Disertasi. Tidak Dipublikasikan. Malang: PPs IKIP Malang, 1998.
  2. Arismunandar. Pengembangan Kewirausahaan Sekolah. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional, 2006.
  3. Bagong Suyanto, Bagong. Metode Penelitian Sosial. Jakarta: Kencana, 2005.
  4. Bungin, Burhan. Metode Penelitian Sosial; Format-Format Kuantitatif dan Kualitatif. Surabaya: Airlangga University Press, 2003.
  5. Dirawat. Pengantar Kepemimpinan Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 1983
  6. Engkoswara. Paradigma Manajemen Pendidikan, Menyongsong Otonomi Daerah. Bandung: Yayasan Amal Keluarga, 2004.
  7. Kamrani, Buseri. Peran Spiritualitas (Agama) Dalam Penyelenggaraan Kepemimpinan. makalah disampaikan pada Seminar dan Orasi Ilmiah dalam rangka Dies Natalis ke 24 & Wisuda Sarjana ke 19 & Pascasarjana ke 2 STIA Bina Banua Banjarmasin, tanggal 15 dan 16 September 2006.
  8. Kunandar. GURU PROFESIONAL. Bandung: Raja Grafindo Persada, 2009.
  9. Mulyadi. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu. Cet. I, Malang: UIN-maliki press, 2010.
  10. Mulyasa. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002.
  11. Munaris. Metode Penelitian (Suatu Pendekatan Proposal). Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
  12. Munir, Abdullah. Menjadi Kepala Sekolah Efektif, Cet. III. Malang: Ar-Ruzz Media, 2010.
  13. Noor, Juliansyah. Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2011.
  14. Nurdi. “Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Profesionalisme Guru di SMA Unggulan BPPT Al-Fatah Lamongan”. Tesis tidak diterbitkan: program pascasarjana UIN Malang, 2010.
  15. Pawito. Penelitian Komunikasi Kualitatif. Yogyakarta: PT. LKIS Pelangi Aksara, 2007.
  16. Purwanto, M. Ngalim. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2006.
  17. Umedi. Manajemen Mutu Berbasis Madrasah/ Madrasah (MMBS/ M). Jakarta: Pusat Kajian Mutu Pendidikan, 2004.
  18. Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2005.