Main Article Content
Abstract
Education is the need of everyone in this era. Education from time to time always develops in a better direction, such as the implementation of educational democracy in learning that carries the concept of giving students freedom in expressing opinions, expressing objections, and also having equal opportunities without any distinction in terms of ethnicity, race, and class. This study seeks to determine the application of Educational democracy in the learning process of elementary school students where students are not only used as objects of learning but also become subjects who are involved in discussions during the learning process. This research was conducted by means of a literature study in which looking for references through journals, articles, and websites available on the internet and analyzed using qualitative methods using data analysis techniques through four stages, namely searching
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Anonim. https://eprints.uny.ac.id/8496/3/BAB%202-07206244028.pdf.diakses 20 Oktober 2021.
- Coki Siadari. (2020). Pengertian penerapan menurut para ahli. https://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/10672/05.2%20bab%202.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Menurut%20Kamus%20Besar%20Bahasa%20Indonesia%20(KBBI)%2C%20pengertian%20penerapan%20adalah,oleh%20suatu%20kelompok%20atau%20golongan. Diakses tanggal 20 Oktober 2021.
- Dosen Pendidikan.(2021). Pengertian pembelajaran menurut para ahli. https://www.dosenpendidikan.co.id/pengertian-pembelajaran-menurut-para-ahli/. Diakses 21 Oktober 2021.
- Firdaus, S. (2016) . Demokrasi pendidikan ala soekarno dan implikasinya bagi pendidikan islam.1(1) :2-3
- Fuad, F. (2018). Demokrasi pendidikan dan pendidikan demokrasi. https://mediaindonesia.com/opini/170950/demokrasi-pendidikan-dan-pendidikan-demokrasi. Diakses tanggal 20 Oktober 2021.
- Fuad,F. (2018). Demokrasi pendidikan dan pendidikan demokrasi. https://m.mediaindonesia.com/opini/170950/demokrasi-pendidikan-dan-pendidikan-demokrasi.diakses tanggal 25 November 2021.
- Guru Pendidikan. (2021). Pengertian pendidikan. https://www.gurupendidikan.co.id/pengertian-pendidikan/. Diakses tanggal 21 Oktober 2021.
- Ibni, W. (2020). Prinsip demokrasi pendidikan. https://www.researchgate.net/publication/342622301_Prinsip_Demokrasi_Pendidikan. Diakses tanggal 21 Oktober 2021.
- Idris, A. (2014). Menjadikan kelas sebagai laboratorium demokrasi. https://www.kompasiana.com/idrisapandi/54f49a677455137e2b6c8e6a/menjadikan-kelas-sebagai-laboratorium-demokrasi. Diakses tanggal 25 November 2021.
- Irawan, I., & Hermawan, D. (2019). Konseptual model pendidikan demokratis perspektif pendidikan islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 626-631.
- NP, W. (2014). Landasan teori pengertian siswa. http://repository.uma.ac.id/bitstream/123456789/2003/5/108600026_File5.pdf. Diakses 20 Oktober 2021.
- Setiyadi, A. C. (2010). Konsep demokrasi pendidikan menurut john dewey. At-Ta'dib, 5(1).
- Sinambela, P. N. (2017). Kurikulum 2013 dan implementasinya dalam pembelajaran. Generasi Kampus, 6(2).
- Zahrawati, F., & Faraz, N. J. (2017). Pengaruh kultur sekolah, konsep diri, dan status sosial ekonomi orang tua terhadap perilaku konsumtif siswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(2), 131-141.
- Zahrawati B, F. (2018). Membebaskan Anak Tunadaksa dalam Mewujudkan Masyarakat Multikultural Demokratis. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 11(1), 171-188.
- Zahrawati, F., Maryadi, M., Idris, M., Gusti, D. H., Asri, A., & Aras, A. (2021). The Effect of Organizational Culture on Self-Concept and Discipline toward Self-Regulated Learning. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 24(2), 290-302.
References
Anonim. https://eprints.uny.ac.id/8496/3/BAB%202-07206244028.pdf.diakses 20 Oktober 2021.
Coki Siadari. (2020). Pengertian penerapan menurut para ahli. https://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/10672/05.2%20bab%202.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Menurut%20Kamus%20Besar%20Bahasa%20Indonesia%20(KBBI)%2C%20pengertian%20penerapan%20adalah,oleh%20suatu%20kelompok%20atau%20golongan. Diakses tanggal 20 Oktober 2021.
Dosen Pendidikan.(2021). Pengertian pembelajaran menurut para ahli. https://www.dosenpendidikan.co.id/pengertian-pembelajaran-menurut-para-ahli/. Diakses 21 Oktober 2021.
Firdaus, S. (2016) . Demokrasi pendidikan ala soekarno dan implikasinya bagi pendidikan islam.1(1) :2-3
Fuad, F. (2018). Demokrasi pendidikan dan pendidikan demokrasi. https://mediaindonesia.com/opini/170950/demokrasi-pendidikan-dan-pendidikan-demokrasi. Diakses tanggal 20 Oktober 2021.
Fuad,F. (2018). Demokrasi pendidikan dan pendidikan demokrasi. https://m.mediaindonesia.com/opini/170950/demokrasi-pendidikan-dan-pendidikan-demokrasi.diakses tanggal 25 November 2021.
Guru Pendidikan. (2021). Pengertian pendidikan. https://www.gurupendidikan.co.id/pengertian-pendidikan/. Diakses tanggal 21 Oktober 2021.
Ibni, W. (2020). Prinsip demokrasi pendidikan. https://www.researchgate.net/publication/342622301_Prinsip_Demokrasi_Pendidikan. Diakses tanggal 21 Oktober 2021.
Idris, A. (2014). Menjadikan kelas sebagai laboratorium demokrasi. https://www.kompasiana.com/idrisapandi/54f49a677455137e2b6c8e6a/menjadikan-kelas-sebagai-laboratorium-demokrasi. Diakses tanggal 25 November 2021.
Irawan, I., & Hermawan, D. (2019). Konseptual model pendidikan demokratis perspektif pendidikan islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 626-631.
NP, W. (2014). Landasan teori pengertian siswa. http://repository.uma.ac.id/bitstream/123456789/2003/5/108600026_File5.pdf. Diakses 20 Oktober 2021.
Setiyadi, A. C. (2010). Konsep demokrasi pendidikan menurut john dewey. At-Ta'dib, 5(1).
Sinambela, P. N. (2017). Kurikulum 2013 dan implementasinya dalam pembelajaran. Generasi Kampus, 6(2).
Zahrawati, F., & Faraz, N. J. (2017). Pengaruh kultur sekolah, konsep diri, dan status sosial ekonomi orang tua terhadap perilaku konsumtif siswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(2), 131-141.
Zahrawati B, F. (2018). Membebaskan Anak Tunadaksa dalam Mewujudkan Masyarakat Multikultural Demokratis. Al-Maiyyah: Media Transformasi Gender dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 11(1), 171-188.
Zahrawati, F., Maryadi, M., Idris, M., Gusti, D. H., Asri, A., & Aras, A. (2021). The Effect of Organizational Culture on Self-Concept and Discipline toward Self-Regulated Learning. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 24(2), 290-302.