Main Article Content

Abstract

This article wants to show Harun Nasution's ideas in Islamic education whose role is not only related to the concept level, but also real implementation by changing the curriculum and methods of Islamic education, being able to develop a critical, rational, and open attitude, especially in Islamic studies. So that what is being done is to build an integral Islamic education, which integrates various disciplines of science, reason, and revelation. Education must be carried out continuously in order to create educational harmony for students while maintaining a religious attitude and open-mindedness.

Article Details

How to Cite
Sahrawi. (2022). Implementasi Pemikiran Harun Nasution dalam Dunia Pendidikan Islam. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 20(1), 57-77. https://doi.org/10.35905/alishlah.v20i1.2719

References

  1. Abdullah, Amin dkk. Islamic Studies: Dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi. Yogyakarta: SukaPress, 2007.
  2. Admin. “Presiden Anugerahi Alm. Harun NasutionBintang Mahaputra Utama”, https://www.uinjkt.ac.id/presiden-anugerahi-alm-harun-nasution-bintang-mahaputera-utama/(Diakses tanggal 8 April 2022).
  3. Ahmed, Akbar S. Postmodernisme, Bahaya dan Harapan bagi Islam, trj. M. Sirozi. Bandung: Mizan,1993.
  4. Ali,A. Mukti.Metode Memahami Agama Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1991.
  5. Al-Jabiri, Muhammad Abed. Formasi Nalar Arab: Kritik Tradisi Menuju Pembebasan dan Pluralisme Wacana Interreligius, Trj. Imam Khori. Yogyakarta: Ircishod, 2003.
  6. Ariendonika. Sketsa Sosial Intelektual Harun Nasution, dalam Abdul Halim (ed.) Teologi Islam Rasional, Apresiasi Terhadap Wacana dan Praksis Harun Nasution. Jakarta: Ciputat Press, 2011..
  7. Arifin, Muhammad. Teologi Rasional Perspektif Pemikiran Harun Nasution, (ed.) Hafas Furqani. Aceh: Lembaga Kajian Konstitusi Indonesia(LKKI), 2021.
  8. Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Millenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.
  9. -----------. Pendidikan Islam; Tradisi Modernisasi diTengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.
  10. Baghdadi (al), Abdurrahman. Sistem Pendidikan di Masa Khalifah Islam. Jakarta: Al-Izzah, 1996.
  11. Dewi, Diah Rusmala. “Relevansi Pemikiran Pendidikan Islam Harun Nasution dengan Pendidikan Era Modern di Indonesia”. Jurnal As-Salam I, Vol. VIII, No. 2 (Juli-Desember 2019).
  12. Firdaus, Sukma Umbara Tirta. “Pembaharuan Pendidikan Islam ala Harun Nasution: Sebuah Refleksi akan Kerinduan Keemasan Islam”. EL-FURQANIA: JurnalUshuluddin dan Ilmu-Ilmu Keislaman, Vol. 3, No. 2 (Agustus 2017).
  13. Halim, Abdul.Teologi Islam: Apresiasi Terhadap Wacana dan Praksis Harun Nasution. Jakarta: Ciputat Press, 2001.
  14. Hamid, Sholahuddin dan Ahzab, Iskandar. Seratus Tokoh Islam yang Paling Berpengaruh di Indonesia. Jakarta: Intimedia Cipta Nusantara, 2003.
  15. Harahap,Herlina. Pembaharuan Pendidikan Islam Perspektif Harun Nasution. Pontianak: STAIN Pontianak Press, 2016.
  16. Hidayat, Muhammad Husnol. “Harun Nasution dan Pembaharuan Pemikiran Pendidikan Islam”. Tadrîs: JurnalPendidikan Islam IAIN Madura,Vol. 10, No. 1 (Nopember 2015).
  17. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Harun+Nasution&btnG (Diakses tanggal 8 April 2022)
  18. Husaini, Adian.Hegemoni Kristen-Barat dalam Studi Islam di Perguruan Tinggi. Jakarta: GemaInsani, 2007.
  19. -----------. Virus Liberalisasi di Perguruan Tinggi Islam. Jakarta: Gema Insani, 2009.
  20. Kasmiati. “Pembaharuan Pendidikan Islam Harun Nasution: Kajian Filsafat Pendidikan”. Scolae: Journal of Pedagogy, Vol. 2, No. 2 (Desember 2019).
  21. Kuntowijoyo. Islam sebagai Ilmu, Epistemologi, Metodologi, dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.
  22. Madjid, Nurcholish. “Abduhisme Pak Harun”, dalam Zaim Ukhrowi dan Ahmadi Thaha, (ed.), Refleksi Pembaharuan Pemikiran Islam: 70 Tahun Harun Nasution. Jakarta: LSAF, 1989.
  23. -----------. “Mengambil Ilmu dan Moral Harun Nasution”, dalam Abdul Halim, (ed.), Teologi Islam Rasional Apresiasi terhadap Wacana dan Praksis Harun Nasution. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
  24. Munawar (al), Said Agil Husin, dkk.Teologi Islam Rasional. Jakarta: Ciputat Press,2005.
  25. -----------. “Membangun Tradisi Kajian Islam: Mengikuti Jejak Prof.Dr. Harun Nasution”, dalam Abdul Halim, (ed.), Teologi Islam Rasional Apresiasi terhadap Wacana dan Praksis Harun Nasution. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
  26. Muzani, Saiful. “Reaktualisasi Teologi Mu’tazilah Bagi Pembaharuan Umat Islam”. Ulumul Qur’an: Jurnal Ilmu dan Kebudayaan, Vol. IV, No. 3 (1993).
  27. Nasution, Harun. Teologi Islam: Aliran-aliran Sejarah Analisa Perbandingan, Cet. V. Jakarta: UI Press, 1986.
  28. -----------.Islam Rasional: Gagasan dan Pemikiran(ed.) Saiful Muzani. Bandung: Mizan, 1995.
  29. -----------. Pembaharuan dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1975.
  30. Ngalimun dan Rohmadi, Yusup.“Harun Nasution: Sebuah Pemikiran Pendidikan dan Relevansinya dengan Dunia Pendidikan Kontemporer”. Terapung: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, Vol. 3, No. 2 (September 2021).
  31. Noer, Deliar. “Memposisikan Harun Nasution dalam Pemikiran Islam Indonesia”, dalam Abdul Halim, (ed.), Teologi Islam Rasional Apresiasi terhadap Wacana dan Praksis Harun Nasution. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
  32. Nugraheni, Rifka Setya. “Pemikiran Teologi dan Filsafat Harun Nasution serta Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Pembahruan Islam di PTAI”. Skripsi: UIN Sunan Kalijaga, 2019.
  33. Nurisman.Pemikiran Filsafat Islam Harun Nasution: Pengembangan Pemikiran Islam di Indonesia. Yogyakarta: Teras, 2012.
  34. Qodir, Zuly. Islam Liberal; Paradigma Baru Wacana dan Aksi Islam Indonesia. Cet. II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
  35. Rasyidi, H.M. Koreksi terhadap Dr. Harun Nasution tentang Islam Ditinjau dari berbagai Aspeknya. Jakarta: Bulan Bintang, 1977.
  36. Siswanto. Dinamika Pendidikan Islam Perspektif Historis. Surabaya: Pena Salsabila, 2013.
  37. Suminto, Aqib, dkk. Refleksi Pembaruan Pemikiran Islam: 70 Tahun Harun Nasution. Jakarta: LSAF, 1989.
  38. Suwito dan Fauzan. Sejarah Pemikiran Para Tokoh Pendidikan. Bandung: Angkasa, 2003.
  39. Tim Penyusun.PedomanAkademik Program Strata 1 Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta 2013-2014 (Jakarta: UIN Press, 2013),8.
  40. Zainuddin, Darwin & Kadir, Fahrur Adabi Abdul. “Aktivitas-Aktivitas Gerakan Liberalisasi Islam di Indonesia”. Analytica Islamica, Vol. 3, No.1 (Mei 2014).
  41. Zuhairini, dkk. Sejarah Pendidikan Islam, Cet. VIII. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.